lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator
Denne versjonen (2017/12/04 13:31) ble godkjent av Christopher Schive.Den tidligere godkjente versjonen (2017/11/14 11:22) er tilgjengelig.Diff

Læreplan: Repetisjonskurs banemontør/-reparatør

Eier av læreplanen

Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk

Utarbeidet av

Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk

Kompetansekrav

Utdannelse: Fagbrev som banemontør/-reparatør

Kurs: Bestått repetisjonskurs banemontør/-reparatør hvert 3. år

Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse iht. togframføringsforskriften, krav til helse

Kompetansenivå

Nivå 3: Baneteknikk

Kurs- og sertifiseringskode

Kurskode: 55111

Funksjon Sertifiseringskode
Godkjenner av spor 2035

Kurslengde/omfang

3 dager inklusiv teoretisk eksamen

Målgruppe

Banemontører/-reparatører

Krav til forkunnskaper

Ett av følgende:

  1. Fagbrev for banereparatør
  2. Fagbrev for banemontør
  3. Bachelor i jernbaneteknikk

Innlæringsmål

Kompetansemål: Skal opprettholde kompetanse som gir tillatelse til å sette trafikk på spor

Repetisjon av aktuelle emner innenfor:

  • HMS
    • Kjenne til verneutstyr som kreves til aktuell arbeidsoppgave
    • Kunne utføre “Sikker jobb-analyse” for aktuell jobb
  • Sporets underbygning
    • Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, og ha kunnskap om hvordan underbygningens tilstand påvirker overbygningen
  • Sporets trasé
    • Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, herunder trasé og trasépunkter
    • Kunne bedømme sporets tilstand for trafikk og kunne tolke resultater fra sporgeometrimålinger (f. eks. vindskjevhet, løfteskjema)
    • Kunne benytte måleinstrumenter for å gjennomføre kontroll av sporets komponenter og geometri (eks. bruke spormål/skinnevater og pilhøydemåling med snor)
  • Sporets overbygning
    • Ha kunnskap om overbygningens oppbygging
    • Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast)
  • Sporveksler
    • Kunne vite om de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser og utføre målinger
  • Helsveist spor
    • Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet
    • Bedømme når hastighet må settes ned pga. sporets tilstand
    • Kunne gjennomføre utbedring av skinnebrudd
    • Kunne gjennomføre utbedring av solslyng
  • Dokumentasjon
    • Skal kunne kontrollere at all nødvendig dokumentasjon er korrekt utfylt før trafikk settes på sporet etter arbeid
  • Anlegg langs sporet
    • Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel
    • Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger

Kunnskapsmål: Skal kunne bedømme sporets tilstand og kvalitet ut i fra gjeldende regler og krav og avgjøre om trafikk kan settes på sporet og med hvilken hastighet.

Ferdighetsmål: Skal kunne kontrollere sporets geometri og komponenter ved hjelp av riktige måleinstrumenter og rette feil.

Maksimalt antall deltakere

20

Kompetansekrav til opplæringspersonell

  • Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende retningslinjer.

Prinsipper for prøving/eksamen

  • Avsluttende teoretisk eksamen. Varighet 2 timer, 20 spørsmål (flervalgsoppgaver)
  • Krav til bestått: 80 % korrekt besvarelse
  • Ved ikke bestått resultat på eksamen kan deltaker ikke sette trafikk på spor. Deltaker mister rolle «Godkjenner av spor». Ny eksamen kan tidligst gjennomføres etter 14 dager.
  • Ved ikke bestått 2. gangs eksamen, må nytt Repetisjonskurs banemontør gjennomføres
  • Tillatte hjelpemidler: Alle trykte læremidler, kalkulator og Teknisk regelverk (ikke via nett)
  • Etter bestått teoretisk eksamen utstedes kursbevis fra Norsk jernbaneskole

Krav til praksis etter endt opplæring

Ingen

lp_ba/repetisjonskurs_banemontor_-reparator.txt · Sist endret: 2017/12/04 13:31 av Christopher Schive